Geld verdienen met Twitter? Het kan!

De meeste mensen zullen Twitter kennen als gratis sociaal medium waar je van alles kunt posten. Je kunt er echter veel meer mee. Rechtbankjournalist Chris Klomp verdient zelfs geld met Twitter. Zijn betaalde account @realtwitcourt bracht in 2014 1 euro per tweet op. Dat lijkt weinig, maar Klomp verstuurde meer dan 7.000 tweets.

Een van de grootste opdrachtgevers van Klomp haakte af voordat hij begon met zijn Twitteraccount. Omdat zij voor rechtbankverslaggeving gingen samenwerken met een persbureau, zat Klomp niet langer in de rechtszaal en kon hij er dus ook geen geld meer mee verdienen. Op deze manier kan hij dat wel doen. In februari 2014 begon hij met @realtwitcourt.

Het werkt vrij makkelijk. Belangstellenden kunnen het afgeschermde account @realtwitcourt volgen en worden in eerste instantie geaccepteerd door Klomp. Als je het account wil blijven volgen, betaal je 99 eurocent per week of 3,90 euro per maand. Wie niet betaalt, wordt door Klomp weer verwijderd.

Het is een nieuw idee om geld te vragen voor tweets. “Ik weet wel dat Paris Hilton tweets verkoopt, maar dat is toch iets anders. Voor zover ik weet, ben ik dus de enige in de wereld.” Het werd wel tijd om deze stap te maken, vindt Klomp: “We zitten in de journalistiek al tijden met het idee dat alles naar online verschuift. Daar is alleen nog niet echt een goed verdienmodel voor. Toen ik begon had mijn persoonlijke twitteraccount 12.500 volgers. Ik tweette al jaren met dat account en ik dacht als één procent voor de tweets wil betalen, zou dat al mooi zijn. En dat is gebleken.” @realtwitcourt heeft onlangs namelijk de grens van 400 volgers gepasseerd. Toen Klomp begon, ging het meteen snel. “Ik wist ook niet wat ik ervan moest verwachten, maar na 24 of 36 uur had ik al 500 euro binnen. Het aantal volgers ging vrij snel naar 100, maar dan duurt het even voor je bij de 200 bent. En nu zit ik op 417, dus ik heb er toch bijna een jaar voor nodig gehad om het als bijverdienste te kunnen hebben. Als er 500 volgers zijn, kom je al op 2.000 euro. Dat is bijna een maandsalaris.”

Hoewel veel content die Klomp publiceert ook gratis te verkrijgen is via andere bronnen, zijn er toch meer dan 400 mensen die ervoor willen betalen. “Ik denk ook dat mensen me om mijn stijl volgen. Betalen voor online content is al lastig, maar voor tweets betalen al helemaal. Mensen zien online toch vaak als gratis. Maar blijkbaar is er wel publiek voor.”

Toch komt er wel veel administratief werk bij kijken. “Dat is ook het nadeel hiervan. Ik doe het samen met mijn ‘CFO’, mijn vriendin. We hebben een excelbestand waar alle volgers in staan. Het probleem is dat iedereen op een andere datum begint met volgen en je dus bij moet houden wanneer er verlengingen aankomen. Inmiddels is er wel iemand die me helpt om het een beetje te automatiseren. Dat zou een hoop werk schelen.”

Bij 500 volgers heeft Klomp beloofd dat de tarieven omlaag gaan. “Ik kan best voorstellen dat sommige mensen 3,90 euro per maand duur vinden. Dus ik wil die prijs best iets omlaag doen, maar het gaat wel om een arbeidsloon. Ik zit de hele dag in de rechtszaal. Maar als ik de prijs verlaag, wordt het volume groter en heb ik er alsnog voordeel van. Ik hoef er ook niet rijk van te worden.” Maar Klomp bewijst wel: met Twitter kun je geld verdienen.

Geef een reactie

