Hoe journalisten Twitter misbruiken

‘Zwartenpietendiscussie barst los op Twitter’ en ‘Jinek wordt op social media afgemaakt’ zijn koppen die steeds vaker terugkomen in berichten op het internet. Ook in de krant zien we vaak een tweet staan die aansluit bij het artikel. De tekst ‘er wordt veel over geklaagd op Twitter’ wordt er dan vaak aan toegevoegd. Of dat dan ook echt waar is, of dat er ook echt gekeken wordt naar de stemming op Twitter, moeten we dan maar voor lief nemen.

In velen gevallen wordt dat namelijk helemaal niet gecheckt. Een journalist zoekt tweets die aansluiten bij zijn verhaal. Er wordt te makkelijk van uit gegaan dat de verwachting van Twitter ook echt klopt. Het bedrijf Coosto doet ook daadwerkelijk onderzoek naar de mening die er op social media heerst. Zo bleek er helemaal niet zo negatief te worden gedacht over de Jumboreclame met alle BN’ers, iets waar wel flink over werd bericht.
coostotweet

Jinek
Daarnaast ergeren Twitteraars zich helemaal niet groen en geel aan het televisieprogramma Jinek. Er worden door journalisten gewoon tweets gebruikt die het geschreven artikel goed liggen. Rens Dietz is werkzaam bij Coosto en schreef een stuk over hoe journalisten Twitter wél kunnen gebruiken. “Je kan over ieder onderwerp wel een negatieve of positieve tweet vinden. Het geven van cijfers zorgt voor duidelijkheid voor lezers.” Daardoor zijn tweets minder misleidend dan dat nu het geval is. “Het komt journalisten vaak goed uit om zo maar een tweet te pakken. Al denk ik wel dat niet iedereen weet dat de hulpmiddelen daar voor handen zijn.” Volgens Dietz kan het gebruik maken van de hulpmiddelen journalisten sterken in hun artikelen.

metrokop

metroquote

jinektweet2jinektweet1jinektweetcoostoshizlle

Onderzoek
De vraag is of de lezers zich ook echt ‘misbruikt’ voelen. Zo voelen ze zich vooral als ze geld kwijt zijn door zo’n misleidende tweet. Het onderzoek ‘Socially disturbing public relations: Twitter, Haïti and interactitivity in social media’ van professor Brian G Smith van de universiteit van Houston ging over het Twittergedrag rondom de ramp in Haïti. Daaruit blijkt dat met name goeden doelen willen dat een gebeurtenis in het nieuws komt. Ze laten dan veel video’s zien van hoe erg het er in het land aan toe is. Daarbij werd vooral het meest verschrikkelijke beeld geselecteerd. Mensen hadden daardoor het gevoel dat ze geld moesten geven.

Ook in Nederland werd het goede doel ontzettend gepromoot en social media loopt daarbij niet achter. Sterker nog, tweets van bekende Nederlanders vlogen over het scherm van de Twitteraars en werden massaal getoond tijdens de uitzending. Over de ramp en met name het dodenaantal zelf was nog niet heel veel bekend. Journalist van het jaar 2012 Hans Jaap Melissen schreef het boek ‘Haïti een ramp voor journalisten’ over zijn ervaringen in Haïti. “Marketing speelt weer handig in op de journalistieke drang naar sensatie. De zoektocht naar emoties creëert niet alleen een eigen werkelijkheid, hij verdringt soms het brengen van feitelijke informatie. Een verschuiving ontstaat van informeren naar emotioneren. Je kunt je afvragen welk doel dat emotioneren dient. Het meest verheven antwoord is: aandacht vragen voor een vergeten gebied of situatie. Het minder verheven antwoord is: kijkcijfers, luistercijfers, oplages. Andermans ellende scoort.”

De Haïti-aardbeving zorgde er, toen de cijfers bekend waren, na afloop voor dat er kritiek kwam op de journalistiek. Ze hadden niet het meest objectieve beeld van de ramp weergegeven. Cijfers zijn voor lezers belangrijk om in te schatten hoe erg een ramp is. Op Twitter zijn de cijfers belangrijk om echt de mening van het publiek weer te geven. Zelfs de NOS was daar in het verleden soms onduidelijk over. Dietz zegt uit zijn hoofd dat: “Het NRC in ieder geval wel altijd het aantal cijfers weergeeft.” Journalisten kunnen de lezers een objectiever beeld geven. Twitter hoeft niet misbruikt te worden.

nos

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s