Burger Delft slachtoffer van gemeentelijke megalomanie

Hoe bestuurlijke megalomanie en de economische crisis de gemeente Delft in het financiële moeras duwden.

Dat Delft een nieuw station heeft, merken de inwoners van de Zuid-Hollandse stad niet alleen als ze naar het futuristische gebouw kijken. De gemeente is enorm in de schulden gekomen door het stedenbouwkundig project rondom de treinhaven. Burgers gaan het in hun portemonnee voelen.

Het oude station van Delft
Het oude station van Delft

Geschiedenis
Dat er iets moest gebeuren aan de situatie op het spoor in Delft, was voor iedereen wel duidelijk. Een treinrit naar de Prinsenstad leidde je over een oud viaduct, dat voor veel geluidsoverlast zorgde en de stad als het ware in tweeën splitte. In de jaren ’90 sprak de gemeente de wens uit voor een spoortunnel. Jaren later, in november 2004, gaf toenmalig minister Peijs van Verkeer en Waterstaat groen licht voor de bouw daarvan. Delft zou meteen de hele zone rondom het oude spoor aanpakken. Totale kosten: 1 miljard euro. Een jaar later werd vastgesteld dat Delft verantwoordelijk was voor de financiële meevallers of risico’s van de aanleg. In 2008 werd die verantwoordelijkheid echter weer overgedragen aan het ministerie.

Die overdracht had wel een voorwaarde: Delft moest financieel fors meer bijdragen. 80 miljoen euro, maar liefst. De rest was voor de rekening van het Rijk, de provincie en de stadsregio’s Haaglanden en Rotterdam. De gemeente Delft verwacht een groot deel terug te verdienen met de verkoop van de grond boven de tunnel. Het was in die tijd een goed bestaan als vastgoedhandelaar. Delft schatte 75 miljoen op deze manier terug te kunnen verdienen. Tot de crisis aanbrak. Het verkopen van de grond wordt ineens een stuk lastiger. Uit onderzoek bleek dat het onmogelijk is om de 75 miljoen terug te verdienen. De gemeente zou zelfs 50 miljoen minder krijgen. Gevolg: saneren.

Bezuinigen
Inmiddels is het 2015. De tunnel is af, maar de gemeentelijke schulden zijn er nog steeds. In de vorige collegeperiode is al 57 miljoen (20 procent van de begroting) bezuinigd. Daar komt de komende vier jaar nog eens 12 miljoen bij. En dat gaat de burger voelen. Snijden in de eigen organisatie – het aantal ambtenaren wordt in acht jaar tijd gehalveerd – blijkt verreweg niet genoeg.

Werkzaamheden in de spoorzone. Rechts het viaduct.
Werkzaamheden in de spoorzone. Rechts het viaduct.

Het is duur wonen in Delft. De woonlasten zijn er 13 procent hoger dan elders in Nederland. Binnen 35 grootste gemeenten betaal je in Delft 9 procent meer ozb en 16 procent meer reinigings- en rioolheffingen. En alsof dat nog niet genoeg is, is Delft de op een na duurste gemeente met 800 euro aan gemiddelde lasten per woning. Maar dan heb je wel een mooi station.

Ook in de openbare voorzieningen wordt gesneden. Zo werden kinderboerderijen, waterspeeltuinen en natuureducatie al van de hand gedaan. Bibliotheek DOK gaat zich richten op jeugd tot 14 jaar. Voor bijvoorbeeld senioren wordt het aanbod beperkter en worden geen speciale activiteiten meer georganiseerd. Acht buurthuizen werden gesloten en beheer en exploitatie van zwembad Kerkpolder ziet de gemeente niet meer als kerntaak. Het Delfts bestuur wordt regisseur van het eigen financiële drama. Maar men heeft wel een mooi station.

Tijdlijn: De dure spoorzone van Delft

Artikel-12
De gemeente overweegt nu een extreme stap te nemen: het aanvragen van de ‘artikel 12-status’. Delft krijgt dan extra geld uit het gemeentefonds, maar komt wel onder curatele van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Sinds december 2014 staat Delft al onder preventief toezicht van de provincie. “Indien je een artikel 12-status al in de mond durft te nemen dan is het menens. Een nachtmerrie voor ieder wethouder”, stelde juridisch adviseur Bernette Sieben. Ondertussen geniet men in Delft wel van een mooi station. Als een boer met kiespijn, waarschijnlijk. De spoorzone zal de stad nog lang achtervolgen.

Bekijk hieronder welke stations nog meer worden verbouwd.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s